Ilona-in-zambia.reismee.nl

My first day at Chipata

Ik lig op bed wat pijnlijk is aangezien ik mijn bovenarmen, schouders en nek verbrand zijn. Vergeten in te smeren, erg slim!

Gisteren ben ik om 22:30 uur in slaap gevallen. Om 2:55 uur werd ik wakker aangezien het heel hard waaide buiten. Ik probeerde de ramen dicht te doen, maar dit ging moeizaam. Marjolijn werd wakker van mijn gepruts. We moesten beide naar de wc. En probeerden dit zachtjes te doen zodat de anderen niet wakker worden. De deur van de wc deed ik open en het was gelijk "piiieeeepp". Ook het doorspoelen maakte veel lawaai, soort waterval. Eenmaal weer in de kamer probeerden we de deur dicht te krijgen. Omdat deze door de harde wind elke keer iets openwaaide en weer dicht wat een irritant piepend geluid gaf. Het was nogal een gevecht met de deur, aangezien deze niet gemakkelijk in het slot valt. We waren alleen vergeten dat we dit zachtjes moesten doen. Dus iedereen was wakker geworden van ons lawaai. Gelukkig kregen we de deur dicht en konden we weer lekker slapen.

Om 7:10 uur werd ik wakker van het hangslot dat van de poort werd open gemaakt. Ik hoorde de anderen praten en lopen in het huis.

We zijn naar de markt geweest. Het was bijzonder en leuk om te zien. Er hing een vreemde geur. Volgens Peter was dit de vis die er lang. In bakjes waren tomaten opgestapeld een stuk of15 voor 5 k (1 k = <€1). Ik heb een chitenge gekocht die ik morgen waarschijnlijk aan ga trekken tijdens de kerkdienst. We hebben tomaten, knoflook, rode uien en wortels gekocht. In de Shoprite en Spar (supermarkten) hebben we overige boodschappen gehaald. De terugweg leek langer dan de heen weg. Maar het lopen was best prettig. Hierdoor beleef je echt het Afrikaanse leven. Ik voel mij nog erg toerist. En vind het erg onwerkelijk dat ik hier 4 maanden ga verblijven.

Ik heb een internetbundel en een Zambiaanse simkaart gekocht. Heb vandaag lekker kunnen appen met Mark, familie en vrienden. Dit is prettig aangezien ze dan toch dichtbij lijken te zijn. Enkele foto's doorgestuurd en iedereen is jaloers, ha! Zelfs mijn lieve neefje Keano (2 jr) wil naar Afrika appte mijn zus Dafne.

Vanmiddag hadden we niets gepland. Waardoor ik mijn opruim drang kon uitvoeren. Ik heb nu alles netjes in de (hang)kasten en uit de koffers. Zelfs de zonnebrandcrème en aftersun gevonden. Ik was dat kwijt, maar het lag gewoon tussen de spullen van Marjolijn.

Om 18:30 uur kwamen zij terug en ging Marjolein met ons de planning van komende week doornemen. We gaan maandag kennismaken met de verschillende opdrachtgevers en Judy en ik gaan indien mogelijk dinsdag/woensdag naar het ziekenhuis in Cajanka.

Na het overleg moesten we nog beginnen met koken. We hebben tomaten/wortel soep gemaakt en een salade van komkommer, avocado en tomaat. Om 20:30 uur was het eten klaar en het smaakte heerlijk. Alles smaakt veel lekkerder, verser en zoeter dan in Nederland.

Het was een leuke dag, met veel indrukken. Ik ga lekker slapen en Mark nog even appen.

Trusten!

Reacties

Reacties

Janny Hulter

Wat en leuke verhalen Ilona. En wat fijn dat je kunt appen met je familie.
Benieuwd naar je vervolgverhaal.

Dafne

hihi die Keano. Hij wil zelfs wel mee met Mark op het vliegtuig. Ik zeg nee keano mama kan jou echt niet missen. toen zei hij zoiets als 'met mark mee' 'sjoooooeeefff' Haha. Grapjasje.

Leuk geschreven en leuke ervaring!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!