Ilona-in-zambia.reismee.nl

Leven van €4 per dag met 7 personen

Hallo allemaal,

Wat vliegt de tijd toch voorbij. Nu al weer een week voorbij, vorige week kwam ik net terug van Kanyanga. Het weer is gelukkig weer verbeterd. De gehele week wel 30 graden gehad echt heerlijk! Krijg ook zo’n zin in de vakantie. Lekker samen zijn met Mark en hem alles laten zien in Chipata, Nabvutika en Mchini. En natuurlijk de Victoria Falls bewonderen! Heerlijk de toerist uithangen!

Afgelopen week hebben we proberen te ervaren hoe het is om te leven met een zeer gering bedrag. Zodat we ons kunnen verplaatsen in de lokale bevolking. We hebben besloten om van 40K = €4 per dag te leven met 7 personen. Het viel ons reuze mee hoe veel we daarvan konden kopen. Per dag had iedereen 5 boterhammen. Ook hadden we een redelijke avondmaaltijd, zoals pasta met tomaat, ui en paprika. Maandag ben ik met Erik naar het ziekenhuis in Chipata geweest voor een cliënt. Het is een best groot ziekenhuis en het lijkt wel Kanyanga in het groot. Nadat we in het ziekenhuis zijn geweest zijn we naar de Spar geweest om een buffer in te slaan. Ik heb geen zin om mijzelf te verhongeren dus ik heb fruit, bolletjes, noedels en cracottes gekocht. Dinsdags geven we les in Mchini, dit ligt op 5 km afstand. Omdat we geen geld hadden voor een taxi zijn we te voet gegaan. We hebben een uur gelopen in de warme zon, heuveltje op, heuveltje af. Het was erg pittig, aangezien ik normaal wel een koekje of iets eet. Maar dat kon nu niet. Het brood vult hier totaal niet, ik kan normaal in Nederland haast geen ontbijt weg krijgen maar hier in Zambia eet ik gemakkelijk 5 boterhammen in de ochtend weg. Gelukkig kon ik mijn trek gevoel redelijk onderdrukken door te kletsen met anderen. Na de les heb ik een appel gegeten. Ik heb wel gewoon fruit gegeten omdat ik anders aften in mijn mond krijg. De terugweg was zeer vermoeiend, ik voelde mij erg slap en had het gevoel dat ik totaal niet vooruit te branden was. Wat was ik blij toen ik thuis was en ik kon lunchen. Na deze ochtend heb ik niets meer gedaan en lekker in de zon gelegen. Woensdag heb ik gesmokkeld door een bolletje te eten en drie stukken fruit. Ik heb tot vrijdag het vol kunnen houden geen chips of koekjes te gaan eten. Mijn conclusie, het is moeilijk om te leven met minimale hoeveelheid voedsel. Maar het was wel een goede ervaring, ondanks dat ik heb gesmokkeld. Ik waardeer nu heel erg dat ik niet heel erg hoef te letten op wat ik uit geef aan eten. En dat ik mijzelf kan trakteren op een koekje, chips of iets dergelijks.

Vrijdags geven we een les in Nabvutika dat is op 3,7 km afstand. Ook vrijdag zijn we lopend gegaan. In de ochtend ben ik met Erik mee geweest de mensen met bewegingsproblemen te helpen. Om 14:00 uur begon onze les en hebben Angela en ikde tienermoeders in Nabvutika leren breien. Zodat ze de materialen zoals, mutsen en poncho kunnen verkopen. De tienermoeders waren helemaal enthousiast en vinden het erg leuk en gemakkelijk. Erg leuk om te zien dat we ze op deze manier wat kunnen mee geven waar ze waarschijnlijk geld mee kunnen gaan verdienen. Home Based Care gaat de breiringen na maken zodat de tienermoeders hier gebruik van kunnen maken.Ik heb vrijdagzo'n 15 km gelopen+ heerlijke blaren...

Zaterdagwaren we uitgenodigd voor een kitchen party. Een kitchen party is een soort vrijgezellen feest, alleen dan wel heel anders dan wij gewend zijn. Het was vooral veel wachten, na zo'n 2 uur gebeurde er eindelijk wat. De bruid kwam binnen onder begeleiding van muziek en gedans. Ze was verstopt onder een chintenge. Daarna werd ze opgemaakt en kwam vervolgens de bruidegom. De bruid ging voor de bruidegom knielen en gaf hem een cadeau. Vervolgens ging de bruid naar haar schoonmoeder en ging ook knielen voor haar en nam haar vervolgens mee en plaatste haar op een stoel. Ook ging de bruid naar haar moeder, ze ging knielen en nam haar ook mee en plaatste haar op een stoel naast haar schoonmoeder. Vervolgens ging het bruidspaar knielen voor beide moeders. De moeders gingen vervolgens het bruidspaar kussen en de moeder van de bruid pinkte een paar tranen weg. Hierna gingen er een paar vrouwen schudden met hun kont op de muziek wat uit de djembes kwam. Na deze dance act werden we uitgenodigd om te eten. Het was een lopend buffet met spagetti, koude aardapppel salade, koude koolsalade, kip, worst, het was heerlijk! Hierna werden de cadeau's die alle genodigden mee hadden genomen geshowt aan het bruidspaar. Het cadeau werd omhoog gehouden en de genodigde die het cadeau gegeven had moest zeggen dat zij het cadeau gegeven had. Ook wij hadden een cadeau mee, warmhoudspannen. De cadeau's zijn allemaal voor in de keuken, zoals pannen, servies, keukentafel, stoelen, gasfornuis en een tosti ijzer. Hierna was de kitchen party afgelopen. We hoorden dat de bruid vorige week zaterdag heeft geleerd hoe ze haar man moet verwennen, zoals het koken maar ook het bevredigen. Hoe dit gaat kun je vinden op youtube, mocht je intresse hebben type "Connect; Mombasa Raha Positions: Part 1 Of 3" en je ziet het luid en duidelijk hoe dit gaat.

Op dit moment lig ik lekker aan het zwembad en ga ik straks lekker bruin bakken in de zon!

Veel liefs Ilona

Tot de volgende keer!

Reacties

Reacties

Janny Hulter

Hoi Ilona, Wat heb je weer een leuke dingen mee gemaakt, geweldig om te lezen. En na gedane arbeid is het goed rusten....ook daar!!

Dafne

Zo dat is wel pittig lijkt me, zo te leven. Maar je hebt het dapper volgehouden. Ik denk dat je aan het afkicken van de suiker was. Als je dit nog 30 dagen vol gehouden had was je van je suikerverslaving af geweest ;) Maar ik begrijp je nu volkomen *hetisdieenekeerindemaandvoormij* #chocola! haha ;)

Genieten straks op vakantie, maar nog even doorbikkelen. Dikke kus van je zus!
Ps vanochtend lag er een laagje sneeuw in de tuin en sneeuwde het hevig.. Echt je mist het niet hier hoor ;) :P

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!