Ilona-in-zambia.reismee.nl

Relaxing in the sun

Hallo allemaal,

Ik zit lekker relaxed te genieten van het uitzicht op de mooie groen bergen van het plaatsje Nabvutika. Er lopen vele mensen langs en roepen mzungu naar mij. Ik groet ze hierop vriendelijk in hun taal: machoma bwandji? Ze lachen uit verbazing en groeten mij vervolgens terug.

Vanmorgen ben ik samen met Erik op pad geweest. We hebben een aantal mensen thuis bezocht die bewegingsproblemen hebben door verlamming van een beroerte of andere redenen. Erik traint met deze mensen voor ongeveer 4 weken en ziet met sprongen vooruitgang, erg mooi om te horen en te zien. Het was indrukwekkend te zien hoe de mensen leven in de dorpen en hoe klein de huizen zijn. En toch zijn ze tevreden met wat ze hebben. Je hoort ze niet klagen, ze zingen vrolijk en gaan gezellig met elkaar om.

Afgelopen week hebben we een gesprek gehad met seks werkers. Ze hebben zich erg open opgesteld en vertelden over hun leven. Dit was erg indrukwekkend aangezien ze vertelden dat ze leefden als honden. In de nachten lopen ze door dorpjes op zoek maar werk en hopen dat ze betaald worden. Vaak komen ze maar met 5 kwacha thuis, dat is ongeveer 40 eurocent. Velen van hen moeten hun kinderen voeden en zichzelf, maar met 5 kwacha is dat niet haalbaar. Het is pijnlijk om te horen, want ik weet dat ik geen geld kan geven. Daar help ik ze maar voor korte tijd mee. Ze zeggen geld maakt niet gelukkig, maar het is wel makkelijk als je het hebt!

Vorige week zijn we naar South Luangwa, Mfuwe geweest. Het was lekker om even toerist te zijn. Erg mooie omgeving bij Croc Valley Lodge. We zijn twee keer op safari geweest een in de ochtend en een in de avond. Wat mooi om olifanten, giraffes, zebra's, antilopen, leeuwen, buffels en nijlpaarden in het wild te zien. En een prachtige natuur! Ik heb genoten en ben lekker tot rust gekomen.

Daar zijn de andere studenten. We geven met een paar minuten een les over SOA's aan tienermoeders.

Aankomende zondag gaan Judy en ik voor twee weken naar Kanyanga werken in het Mission Health Center. Ik heb er zin in! Alleen is er geen shop in Kanyanga dus moeten we eten voor twee weken mee nemen, erg lachwekkend.

Ik ga er weer vandoor!

Tot snel!

Veel liefs, xxxx

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!