Ilona-in-zambia.reismee.nl

Lazy sunday

Bedankt voor alle reacties op mijn verhalen! Fijn om te horen dat ik leuk schrijf!
@ Margriet we hebben inderdaad BOOM gevonden fijn was middel! En jammer dat Fanta pineapple niet wordt verkocht in NL...

Vanmorgen werd ik redelijk vroeg wakker, 7:30 uur. Ik had trek en ben twee boterhammen gaan eten en een beetje yoghurt. Hierna heb ik theedoeken en mijn wasgoed gewassen. Het is vandaag lekker weer, niet te warm of te koud. Ik schrijf deze blog buiten voor ons huisje en hoor allerlei dierengeluiden om mij heen, vogels, haan en Princesses die al enige tijd aan het blaffen is...

Elke maandag hebben we een meeting met Home Based Care. Afgelopen maandag hebben we gesproken over de eerste week en de verschillende projecten: wat vonden we goed gaan en wat kan verbeter?

Hierna hebben we over cultuur gesproken. Wanneer een man en vrouw gaan trouwen moeten de ouders van de man betalen aan de ouders van de vrouw, bijvoorbeeld 5 koeien. Ik vond dit raar om te horen. Het voelt voor mij alsof de vrouw verkocht wordt. Maar na gevraagd te hebben of mensen worden uitgehuwelijkt is dat vaak niet zo en zijnman en vrouw daadwerkelijk verliefd op elkaar. Als cadeau voor de bruiloft krijgt het echtpaar alles voor in de keuken: pannen, servies, bestek, maar ook een koelkast. De vrouw heeft als vrijgezellenfeest een kitchen party. Ze krijgt hierin kokkels en les hoe ze haar man moet verzorgen. Ja mannen worden hier goed verzorgd! Vrouwen buigen ook voor mannen wanneer ze elkaar groeten. Wanneer een vrouw het eten niet lekker heeft gekookt, verlaat de man een paar dagen het huis om duidelijk te maken dat het eten niet heeft gesmaakt. Dus als vrouw zijnde doe je je uiterste best de man het zo goed mogelijk te hebben. De keuken is het terrein van de vrouw en de meeste mannen kunnen niet koken.

Dinsdag was het womansday. Er was een feest georganiseerd in een voetbalstadion. Eenmaal aangekomen, na 45 minuten wandelen, waren er allemaal kraampjes van de zorg van SOS kinderdorp van radio Maria en nog veel meer. Toen de ere gast was gearriveerd ging hij langs alle kraampjes. Omdat dit erg lang duurde en er niets bijzonders te zien was, zijn we naar huis gegaan. Ik heb wel genoten van mooie kleine Afrikaanse kindjes en het mooie uitzicht op de bergen.

Woensdag had ik mijn project vrije dag. Ik de les van donderdag over CVA voorbereid. De informatie hadden we in het Nederlands en moest het nog vertalen naar het Engels. Het was even zoeken naar de juiste woorden met name voor de medische termen. Daarna alles overgeschreven op papier gezien er geen printer is was in totaal zo'n 4 uur hier zoet mee.

Donderdag heb ik samen met Caroline een les bijgewoond die gegeven werd aan care givers door een dokter van een kliniek. De les ging over HIV, medicatie voor HIV en bacteriën;antibiotica en zwangerschap en HIV. Het was een leuke les en ik kon het goed volgen. De onderwerpen spraken mij aan. Net voor de lunch mocht ik mijn les geven over CVA. Door de zenuwen moest ik naar de wc en Caroline ook. Het was een gat in de grond, met rieten omheining zonder deur. Gelukkig was het gat schoon en zaten er geen vliegen op. Maar ja hoe ga je plassen als je een chitenge aan hebt. Uiteindelijk een manier gevonden en heerlijk geplast.
Judy had woensdag al een gedeelte verteld en ik ging de preventies en interventies presenteren. De care givers hadden al een heel gedeelte van de les onthouden. Ik ging ze namelijk vragen stellen over de vorige les. Ze wisten allemaal de antwoorden goed te vertellen. Wat bleek nu, ze lazen de antwoorden van de flap overs. De les ging goed en het was duidelijk over gekomen volgens de care givers. Voor de lunch kregen we nshima, koolsalade en kip. De kippen werden door Martin van Kachere mee genomen dus erg verse kip en erg lekker. Ja pap ik eet kip van een vleugeltje of potje! De nshima moesten we met de handen eten. Ze hebben hier volgens mij vuurvaste handen, want ik verbrande mijn handen bijna aan de nshima. De lunch smaakte heerlijk en vulde mijn buik goed. De les ging door tot 17:00 uur. Aan het eind kregen we van een care giver een gekookte maïskolf aangeboden. Ik pelde hem af en zag een rups wormachtig beest in de kolf zitten. Kippenvel liep over mijn rug. De vrouw bleef mij aan kijken. Dus ik moest wel een hap nemen. De eerste hap deed ik net alsof. Ik kreeg er gewoon niets vanaf. Eenmaal buiten gingen we nog even kletsen dus ging ik maar wat mais eten. Het is niet vies maar ook niet lekker, veel smaak zit er niet aan.

Ik kijk naar de lucht en zie dat er een erg donkere wolk aan komt. Het begint te waaien en ik hoop dat alle was op de waslijn blijft hangen. Ik had namelijk wasknijpers te kort.

Vrijdag heb ik lekker uitgeslapen tot 8:30 uur. Daarna de les voor in de middag op papier geschreven. We hebben een groep tienermoeders in Nabvutika. Judy en ik hebben lesgegeven over voeding voor kinderen. En daarna hebben we nog over zelfvertrouwen gehad met de tienermoeders. We hebben verschillende spellen gedaan, zoals geblinddoekt je laten leiden door een persoon en stop zeggen wanneer iemand te dicht bij je komt staan. De meiden vonden het een leuke les.

Gisteren (zaterdag) was het youthday. Dit feest werd wederom gevierd in het stadion. Het was veel drukker en gezelliger dan womansday. Er werd een voetbalwedstrijd gespeeld toen wij aan kwamen. Ik kreeg er echt een stadion gevoel bij gezien er gejuicht en geschreeuwd werd wanneer er bijna een goal werd gemaakt. Erg leuk om een keer mee te maken! Na 10 minuten kwam er een hele grote mars van verschillende scholen met een muziekgroep. Ik denk dat het wel 400 mensen waren die mee liepen in de mars. Het was erg leuk om te zien. Hierna werd er een erg lange speech gegeven hoe het is gesteld met de jeugd. Daarna kwamen er verschillende traditionele dansen. Tot slot gingen de soldaten nog een gevecht na spelen. Er werd geschoten en ze hadden zich prachtig gecamoufleerd als struiken. Hierna zijn we weg gegaan gezien er pauze was.

Vandaag (zondag) is het een regenachtige dag. Om 13:00 uur begon het heel hard te regenen. Samen met Angela en Judy zijn we toch naar het Protea Hotel gegaan waar we normaal lekker in de zon aan het zwembad liggen. Vandaag hebben we heerlijk onder het afdakje van het restaurant gedeelte gezeten op heerlijke lounge stoelen. Ik heb gefacetimed met Marissa wat erg gezellig was. Ze maakte mij jaloers met het feit dat ze een heerlijke cake aan het bakken was. Hopelijk smaakt die lekker meid. Ook nog geskyped met mijn lieve zus, Dafne, Patrick en Keano. Was het zwemmen leuk?

Veel leesplezier en tot snel via deze blog, app, facetime, skype of app bellen!

Reacties

Reacties

Rick Odink

Hey Ilona,

Wat klinkt dat weer heerlijk, uitzicht op de prachtige groene bergen en de kip met koolsalade en Nshima water loopt me in de mond. gelukkig dat je lekker bezig bent, wat vliegt de tijd dan. waar je ook leuk kunt zitten is de golfbaan, richting het ziekenhuis. daar kun je heerlijk richtig Malawi kijken, hoop dat het nog zo is :P geniet er van voor je het weet ben je weer thuis.

Dafne

Leuk om te lezen
... en die rups in die kolf.. o-m-g.. haha ik had het denk ik eerlijk gezegd/ gevraagd of dit zo hoorde, maar ja dat ben ik 'de flapuit' ;) Had je nog niet eerder zo'n maiskolf (bv in een restaurant in NL) gehad? Ik heb het een keer gehad in een steakhouse, ik vond het wel lekker. Misschien dat die ook wel gezoet was.
Leuk dat de lessen zo enthousiast mee worden gedaan. Dat doet dan toch goed lijkt me.
Weer een aantal leuke ervaringen gelezen, mooi hoor!

Het zwemmen was weer heerlijk! Lekker genoten van Keano die ons nat spoot met zijn waterspuiter, haha..

dikke kussssssss!

Herman en Jenneke

Weer heel wat te lezen,fijn om zo mee te krijgen wat je daar allemaal tegen komt,en dat de lessen goed ontvangen worden.Nog heel veel plezier.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!